Daily Archives: 17. Juli 2014


17.07.2014 - 21:47 [ Bloomberg Businessweek ]

Putin: Responsibility for plane crash is Ukraine‘s

A Kremlin statement early Friday said Putin opened a meeting with his economic advisers by calling for a moment of silence over the crash.

Then, he said, „This tragedy would not have happened if there were peace on this land, if the military actions had not been renewed in southeast Ukraine. And, certainly, the state over whose territory this occurred bears responsibility for this awful tragedy.“

17.07.2014 - 21:34 [ Radio Utopie ]

Supergau am Himmel: Elektronische Kampfführung der N.A.T.O. blockierte Radare mehrerer Länder in Europa

8.6.2014 – Ausfälle der Transponder: Bildschirme der Radaranlagen der Flugsicherungen wurden schwarz, die Fluglosten dirigierten stundenlang die Passagierflugzeuge blind durch halb Europa.

Zu dem Zeitpunkt des Massenausfalls der Flugtransponder fand in Ungarn eine Übung der N.A.T.O. statt.

Dass der Verursacher erst durch Nachforschungen des österreichischen Bundesheeres ermittelt werden musste, der ohne vorherige Informationen den Einsatz von Störsendern anordnete, während Tausende von Flugzeugen über Europa flogen, entbehrt jeglicher Normalität.

17.07.2014 - 19:43 [ Matthias Monroy / Netzpolitik ]

“Elektronischer Kampf” auf Abwegen: Brachte ein NATO-Manöver 57 zivile Flugzeuge in Gefahr?

In Deutschland wurde darüber kaum berichtet, wohl aber in Österreich. Die Vorfälle ereigneten sich demnach am 5. und am 10. Juni. Über mehrere Stunden kam es dabei zu Störungen der sogenannten “Sekundärradarerfassung”. Gemeint sind die Signale, die von Transpondern der Flugzeuge ausgehen und die am Boden aufgefangen werden. Sie verraten nicht nur Daten über das Flugzeug, sondern auch die Route oder die Flughöhe. Am Boden werden die Informationen benötigt, um den Luftverkehr zu ordnen und möglichst viele Flugzeuge gleichzeitig in einem Sektor fliegen zu lassen.

17.07.2014 - 19:13 [ Kreml ]

Telephone conversation with US President Barack Obama

In line with a previous agreement, Vladimir Putin had a telephone conversation with President of the United States Barack Obama. (..)

The Russia leader informed the US President of the report received from air traffic controllers immediately prior to their conversation about the crash of a Malaysian airplane over the Ukrainian territory.

17.07.2014 - 19:12 [ Ria Novosti ]

Putin informiert Obama über Absturz malaysischer Boeing über Ukraine

Kurz vor dem Telefonat beider Präsidenten sei eine Mitteilung von Fluglotsen eingelaufen, wonach ein malaysisches Flugzeug auf dem Territorium der Ukraine zerschellt sei, hieß es. Nach Angaben der Fluggesellschaft wurde die Verbindung zu der von Amsterdam nach Kuala Lumpur fliegenden Maschine etwa zehn Flugminuten von der Grenze zu Russland abgebrochen. Die Boeing stürzte im Raum der Siedlung Sneschnoje im Gebiet Donezk ab.

17.07.2014 - 19:11 [ ITAR-TASS ]

Boeing crashed in Ukraine made no contact with Russian air traffic controllers

“The communication tower, which is a part of the integrated air traffic control system, was blown up during fighting. Planes cannot fly here,” the official said.

On July 8, Ukraine’s Air Transportation Service officially closed the airspace over the Donetsk and Luhansk Regions “for security reasons”.

17.07.2014 - 19:10 [ Kreml ]

Condolences to Prime Minister of Malaysia Najib Razak

Vladimir Putin expressed his deep condolences to Prime Minister of Malaysia Najib Razak in connection with the crash of a Malaysian airlines passenger plane over the Ukrainian territory, which led to numerous casualties.

The President of Russia asked the Prime Minister of Malaysia to convey his deepest sympathy and support to the victims’ families.

17.07.2014 - 18:18 [ Interfax ]

Militia does not possess capabilities to bring down jetliner- DPR

„However, I want to state that the militia does not have arms which could bring down planes flying at such high altitudes,“ Purgin said.
„Indeed, we have man-portable air defense systems but their range is five kilometers maximum,“ Purgin said.
Meanwhile, others in the Ukrainian party claimed without evidence that the aircraft was allegedly hit by the militia with a Buk SA-17 air defense system.

17.07.2014 - 17:12 [ Channel 4 ]

Malaysian passenger plane ‚shot down‘ in Ukraine

The RIA news agency reported that Barack Obama and Russian President Vladimir Putin had discussed the crash in a phonecall. Mr Obama has directed senior US officials to remain in close contact with Ukrainian officials over the incident.

17.07.2014 - 15:30 [ Der Postillon ]

Brandenburger Tor wird abgerissen, um mehr Platz für Fanmeile zu schaffen

Die Berliner Fanmeile auf der Straße des 17. Juni soll deutlich vergrößert werden. Damit pünktlich zur EM 2016 noch mehr Menschen Platz im Herzen Berlins finden und gemeinsam mit der deutschen Nationalmannschaft mitfiebern können, soll das ohnehin antiquierte Brandenburger Tor im kommenden Jahr abgerissen werden. Dies gab heute ein Sprecher der Senatsverwaltung für Inneres und Sport bekannt.

17.07.2014 - 15:21 [ Ceiberweiber ]

Neues aus dem Spionageparadies Österreich

Dienste und Politik sehen einfach weg – Dass die Spur bei der deutschen Spionageaffäre nach Österreich führt, ist nicht verwunderlich. Offizielle Reaktionen sind bestenfalls blamabel, wie ein 72 Sekunden-„Gespräch“ von Außenminister Sebastian Kurz mit US-Außenminister John Kerry am Ende von dessen dreitägigem Aufenthalt in Wien (wegen des iranischen Atomprogrammes) zeigt.

17.07.2014 - 15:16 [ Portal amerika21.de ]

Argentinien ringt weiter mit Hedgefonds

Die Finanzspekulanten weigern sich, einem Schuldenschnitt zuzustimmen, den die argentinische Regierung nach der Wirtschaftskrise im Jahr 2001 mit ihren Gläubigern verhandelt hatte. Die Gruppe, angeführt von NML Capital, verklagte die argentinische Regierung auf Rückzahlung des gesamten Schuldenbetrags und bekam am 16. Juni vom Obersten Gerichtshof der USA endgültig Recht zugesprochen (amerika21 berichtete).

17.07.2014 - 14:22 [ MieterEcho ]

Hinter dem Finanzamt liegt der Strand

Der Verein Upstall Kreuzberg hat schon Konzepte für einen sozialen Wohnungsbau auf dem Gelände entwickelt. Diese Pläne sollen mit Interessierten weiter diskutiert werden. Am 26. Juli wird es dazu Gelegenheit geben. Dann planen Mieter- und Stadtteilaktivisten ab 15 Uhr auf dem Dragonergelände eine mehrstündige Kundgebung. Dann wird sich zeigen, ob es den Initiativen gelingt, ein Faktor zu werden, der Einfluss auf die Zukunft des Geländes nimmt.

17.07.2014 - 12:54 [ Radio Utopie ]

“Recht auf Vergessen”: U.S.-Website “Hidden From Google” sammelt zensierte europäische Links

Nachdem der Europäische Gerichtshof vor zwei Monaten ein Urteil über den Schutz der Privatsphäre europäischer Nutzer im Internet gefällt hatte, indem Google verpflichtet wurde, auf Antrag Links in der Suchmaschine zu löschen, startete eine neue Website “Hidden From Google”, die zensierte Links auflistet.

17.07.2014 - 12:30 [ Stefan Weinert / Die Familie ]

Zum Film DIE FAMILIE

Ich freue mich sehr, dass DIE FAMILIE, nach den wunderbaren internationalen Erfolgen, nun einen ebenso tollen Verleih in Deutschland gefunden hat, der meinen für mich sehr wichtigen Dokumentarfilm über unsere jüngere deutsche Geschichte rechtzeitig ab Herbst 2014 in die deutschen Kinos bringen wird.

17.07.2014 - 12:24 [ Basis-Film Portal ]

DIE FAMILIE: Der Trailer zum Film – Ab Herbst 2014 in den Kinos

Zum 25. Jahrestag des Mauerfalls zwischen den beiden deutschen Teilstaaten bringt der Basis-Film Verleih im Herbst 2014 DIE FAMILIE in die Kinos der Republik. Neben einer ganzen Reihe von Screenings auf internationalen Filmfestivals wurde der Film von Stefan Weinert bereits bei “Cinema for Peace” ausgezeichnet.

17.07.2014 - 12:07 [ Spiegel ]

US-Geheimdienst NSA: Radikal unfähig

Es lohnt sich, gegen die gnadenlose wie besinnungslose Totalüberwachung anzukämpfen, auch wenn alles viel länger dauern mag als erhofft. Die vermeintliche Ohnmacht der Öffentlichkeit ist nur das Gegenstück zur vermeintlichen Allmacht der Überwachungsradikalen. Das Problem ist ein politisches, und es lässt sich politisch lösen. Es beginnt damit, dem tollwütigen Spähaffen das Messer wegzunehmen und ihn zu bestrafen.

17.07.2014 - 11:38 [ Ria Novosti ]

Russisches Außenamt zu Sanktionspolitik: US-Geschäftskreise werden die Zeche zahlen

„Wir haben wiederholt hervorgehoben, dass es nutzlos ist, mit Russland eine Sprache der Sanktionen – von welchem Ausmaß auch immer – zu sprechen. Auf diesem Weg kann nichts Gutes erreicht werden. Dasselbe gilt für Ansprüche auf Aktiva russischer Unternehmen. Auf diejenigen, die an ihre Ausschließlichkeit und ihr Recht glauben, der übrigen Welt ihren Willen zu diktieren, warten bittere Enttäuschungen“, warnt das Außenministerium.

17.07.2014 - 11:37 [ Ria Novosti ]

Moskau: Mit Sanktionen rächen sich die USA für Scheitern ihrer Strategie in Ukraine

„Wir bewerten das neue Paket von US-Sanktionen gegen Russland als einen primitiven Versuch, sich dafür zu rächen, dass sich die Ereignisse in der Ukraine nicht nach dem Washingtoner Szenario entwickeln. Das empörende und unbegründete Streben, Russland für den Bürgerkrieg im Nachbarland verantwortlich zu machen, der die Folge einer tiefen inneren Krise ist und bereits zu zahlreichen Opfern geführt hat, zeugt vom Scheitern der Strategie der USA und deren Kundschaft in Kiew, die auf die Niederschlagung einer massiven Unzufriedenheit des Volkes gerichtet war“, wird in dem auf der Webseite des Ministeriums veröffentlichten Dokument betont.

17.07.2014 - 08:41 [ Organisation der Vereinten Nationen ]

UN rights chief warns of ‘disturbing lack of transparency’ for digital mass surveillance

The top United Nations human rights official today warned of the “disturbing” lack of transparency in governmental surveillance policies and practices, “including de facto coercion of private sector companies to provide sweeping access to information and data relating to private individuals without the latter’s knowledge or consent.”

“This is severely hindering efforts to ensure accountability for any resulting human rights violations, or even to make us aware that such violations are taking place, despite a clear international legal framework laying down Governments’ obligations to protect our right to privacy,” UN High Commissioner for Human Rights, Navi Pillay said in Geneva today.

Introducing a report compiled by her Office entitled, The Right to Privacy in the Digital Age, she stressed the need for vigilance and procedural safeguards against governmental surveillance programmes.

17.07.2014 - 08:28 [ Neues Deutschland ]

»Im Moment haben wir …

… ein Verfolgungsvakuum, das kann so nicht bleiben.« Dieser preisverdächtige Satz stammt von der sozialdemokratischen Staatssekretärin im rheinland-pfälzischen Innenministerium, Heike Raab. Man mag sich nicht vorstellen, welches Vakuum in ihrem Kopf geherrscht haben muss, als sich die Abgesandte der teuren Toten SPD derart zum Thema Vorratsdatenspeicherung äußerte.

17.07.2014 - 08:21 [ Techdirt ]

Saying That You‘re Not Concerned Because The NSA Isn‘t Interested In You Is Obnoxious And Dangerous

One of the more common responses we‘ve seen to all of the revelations about all of that NSA surveillance, is the response that „Well, I don‘t think the NSA really cares about what I‘m doing.“ A perfect example of that is long-time NSA defender Ben Wittes, who recently wrote about why he‘s not too worried that the NSA is spying on him at all, basically comparing it to the fact that he‘s confident that law enforcement isn‘t spying on him either:

17.07.2014 - 08:13 [ taz ]

SPD nach Edathy und Hartmann: Kopflos in die Sommerpause

Es ist in diesen Tagen nicht ganz einfach, eine Spitzenkraft der SPD-Bundestagsfraktion zu den Fällen Edathy und Hartmann zu befragen. Anfrage bei Fraktionschef Thomas Oppermann. Hat viel zu tun, leider. Anruf bei Eva Högl, Fraktionsvize und zuständig für Innenpolitik. Keine Zeit, nein, auch für zehn Minuten am Telefon nicht. Es ist wie verhext. Obwohl sich der Bundestag in die Sommerpause verabschiedet hat, scheint der Stress bei den Personalverantwortlichen der Parlamentsfraktion immens zu sein.

17.07.2014 - 07:40 [ Reuters ]

Russian bank chief says sanctions threaten global financial system

„Of course, these sanctions are inappropriate and of course they do not correspond to the spirit or the legal standards of existing international relations, in particular in the field of finance and banking,“ Andrei Kostin, whose bank is Russia‘s second largest, was quoted as saying by Itar-Tass news agency.

17.07.2014 - 07:39 [ Ria Novosti ]

Putin: Russland an Gewaltstopp in Ukraine äußerst interessiert

„Russland ist aus einer Reihe von Gründen daran interessiert – und sogar äußerst interessiert -, dass der Konflikt in der Ukraine möglichst schnell ein Ende hat“, sagte Putin am Donnerstag zum Abschluss seines sechstägigen Lateinamerika-Besuchs vor Journalisten.

„Ich bin nicht sicher, ob ein anderes Land außer Russland – und außer der Ukraine selbst -, so sehr an einer Einstellung des Blutvergießens und einer Beilegung in unserem Nachbarstaat interessiert ist.“

17.07.2014 - 07:36 [ Kreml ]

Meeting with Prime Minister of India Narendra Modi

NARENDRA MODI (retranslated): Mr President, thank you for calling me to congratulate me after our party won the election. You passed on your warmest wishes and from our conversation I got the feeling that our new Government will work successfully with Russia and that we will take our bilateral relations to a new level.

If you ask anyone among the more than one billion people living in India who is our country’s greatest friend, every person, every child knows that it is Russia. Everyone knows that Russia has always stood side by side with India during the toughest moments and without demanding anything in return.

17.07.2014 - 07:35 [ Kreml ]

BRICS Summit

A package of economic documents was also signed in the summit participants’ presence, including on establishing the New BRICS Development Bank and creating the Currency Reserve Pool.

17.07.2014 - 07:21 [ Haim Bresheeth ]

Statement by Israeli academics July 2014

The signatories to this statement, all academics at Israeli universities, wish it to be known that they utterly deplore the aggressive military strategy being deployed by the Israeli government. The slaughter of large numbers of wholly innocent people, is placing yet more barriers of blood in the way of the negotiated agreement which is the only alternative to the occupation and endless oppression of the Palestinian people. Israel must agree to an immediate cease-fire, and start negotiating in good faith for the end of the occupation and settlements, through a just peace agreement.

(…)

Academics in Israeli universities who have signed the statement above:

Prof. Rachel Giora, Tel Aviv University

Prof. Emmanuel Farjoun, Hebrew University

Professor Nadera Shalhoub-Kevorkian, Hebrew University

Dr. Kobi Snitz, Weizmann Institute of Science, Israel

Dr. Anat Matar, Tel Aviv University

Dr Efrat Ben-Zeev, Ruppin Academic Center

Prof. As’ad Ghanem, Haifa University

Prof. Anat Biletzki, Tel Aviv University

Prof. Adi Ophir, Tel Aviv University

Dr. Ovadia Ezra, Tel Aviv University

Prof. Zvi Tauber, Tel Aviv University

Prof. Vered Kraus, Haifa University

Dr. Yuval Yonay, Haifa University

Prof. Oded Goldreich, Weizman Institute

Prof. Dana Ron, Tel Aviv University

Prof. Gadi Algazi, Tel Aviv University

Professor Mira Ariel, Tel Aviv University

Professor Idan Landau, Ben Gurion University

Professor As’ad Ghanem, Haifa University

Dr. Ayelet Ben-Yishai, Haifa University

Prof. Micah Leshem, Haifa University

Dr. Ilan Saban, University of Haifa

Dr. Avishai Ehrlich, TAU

Dr. Ivy Sichel, Hebrew University, Jerusalem

Prof. Yehuda Shenhav, TAU

Dr. Hannah Safran, The Academic College for Society and the Arts

Dr. Yael Ben-zvi, Ben-Gurion University

Prof. Dudy Tzfati, Hebrew University

Dr. Tikva Honig-Parnass, Jerusalem

Professor David Blanc, University

Dr. Haim Yacobi Bezalel, Ben Gurion University

Elizabeth Ritter, Ben-Gurion University

Paul Wexler, Professor Emeritus, Tel-Aviv University

Prof. Tal Siloni, Tel Aviv University

Prof. Amatzia Weisel, Tel Aviv University (retired)

Prof. Tamar Katriel, Haifa University

Dr. Haim Deuelle Luski, Tel Aviv University & Bezalel Academy of Art

Prof. Matania Ben-Artzi, Hebrew University

Dr. Roy Wagner, The Hebrew University of Jerusalem

Professor Uri Hadar, Tel Aviv University

Professor Shlomo Sand, Tel Aviv University

Professor Yuri Pines, The Hebrew University of Jerusalem

Amira Katz, Hebrew University Jerusalem

Prof. Julia Horvath, Tel-Aviv University

17.07.2014 - 07:15 [ Daily Star (Libanon) ]

Bill Clinton warns Israel on ‚isolating itself from world opinion‘

„I believe that Prime Minister Netanyahu could and should make a comprehensive peace agreement with the Palestinians,“ he said, adding that he believed 60 percent of Israelis would support him.
The objective of all should be „a peace process that gets Israel security recognition and peace and that gets the Palestinians their state,“ he said.

17.07.2014 - 07:08 [ Reuters ]

Kerry, Hagel to visit India to push strategic ties

Secretary of State John Kerry will represent the United States in an annual session of Strategic Dialogue with India scheduled for July 31, and he will be followed to New Delhi by Defense Secretary Chuck Hagel in early August, U.S. officials said on Wednesday.

17.07.2014 - 07:07 [ Syrian Arab News Agency ]

Al-Jaafari: Some countries want to reopen communication channels with Syria

Syria’s Permanent Representative to the UN Dr. Bashar al-Jaafari said some countries began to change their stances and seek reopening communication channels and security cooperation with Damascus as the number of borders-crossing terrorists and the threat they pose on all countries increased, including the countries which terrorists come from, cross through, and end up in.

In an interview with al-Binaa Newspaper on Wednesday, al-Jaafari said that some countries are trying to use the terms “foreign fighters”, “insurgents”, “rebels” or “jihadists” to avoid admitting the true nature of those terrorists, adding that Syria’s geopolitical location has always set it in the face of grave challenges, and that what Syria is facing now has a very minor internal aspect compared to its regional and international dimensions.

17.07.2014 - 07:06 [ Reuters ]

Confident Assad launches new term in stronger position

Bashar al-Assad was sworn in for a new term as Syria‘s president on Wednesday, after an election which his opponents dismiss as a sham but which he said proved he had achieved victory after a „dirty war“ to unseat him.
Once written off in the West as certain to fall, he launches his seven-year term in his securest position since the early days of the three-year-old war.